„Galime pasigirti savo sąžinės liudijimu, jog visur
žmonėse, o ypač pas jus, mes vadovavomės iš Dievo einančiu šventumu bei
nuoširdumu, ir ne kūniška išmintimi, bet Dievo malone“ (2 Kor 1,12).
1. Toks yra kiekvieno tikro tikinčiojo į Kristų
balsas, jei tik jis pasilieka tikėjime ir meilėje. „Kas seka manimi“, sakė mūsų
Viešpats, „nebevaikščios tamsybėse“. Ir kol jis turi šviesą, džiaugiasi ja.
„Kaip esate priėmę Viešpatį Kristų Jėzų“, vaikštote jame, ir vaikštant jame, apaštalo
raginimas vyksta jūsų sieloje, diena iš dienos: „Visuomet džiaukitės
Viešpatyje! Ir vėl kartoju: džiaukitės!“
2. Bet kad mes nestatytume savo namų ant smėlio, (kai
prapliupus liūtims, ištvino upės, pakilo vėjai ir daužėsi į tą namą, ir jis
sugriuvo, o jo griuvimas buvo smarkus) šiuo diskursu ketinu parodyti, kokia yra
krikščionio džiaugsmo prigimtis ir pagrindas. Bendrais bruožais mes žinome, kad
tai yra ta laiminga ramybė, tas ramus dvasios pasitenkinimas, kuris kyla iš
tokio sąžinės liudijimo, kaip čia aprašo apaštalas. Tačiau norint suprasti kuo
nuodugniau, reikės pasverti visus jo žodžius; iš kurių lengvai pasimatys, ką
turime suprasti apie sąžinę, apie jos
liudijimą; ir kaip tas, kuris turi šį
liudijimą, džiaugiasi amžinai.
3. Ir, pirma, ką turime suprasti apie sąžinę? Ką reiškia žodis, kuris yra
kiekvieno lūpose? Galima įsivaizduoti, kad čia nepaprastai sudėtinga tema, jei
atsižvelgsime į tai, kiek daug ir gausių tomų nuo senų laikų buvo rašoma šia
tema; kaip buvo panaudoti visi senovės ir šiuolaikinio mokymosi metodai,
siekiant ją paaiškinti. Ir vis dėlto reikia bijoti, kad visi tie sudėtingi tyrinėjimai
neatnešė didesnio aiškumo. Greičiau, dauguma tų rašytojų nesuprato priežasties,
„temdydami užmojį, kalbėdami neapgalvotais žodžiais“, apsunkino temą, savaime aiškią
ir lengvai suprantamą? Nekreipkite dėmesio į sudėtingus žodžius, ir kiekvienas
sąžiningos širdies žmogus greitai supras.
4. Dievas sukūrė mus mąstančiomis būtybėmis, gebančiomis suvokti tai, kas yra dabar ir reflektuoti arba atsigręžti į praeitį. Visų pirma, mes galime suvokti viską, kas vyksta mūsų pačių širdyse ar gyvenime; žinoti, ką jaučiame ar darome, kol tai vyksta arba jau įvykus. Štai ką turime omenyje, kai sakome, kad žmogus yra sąmoninga būtybė: jis turi sąmonę arba vidinį suvokimą tiek apie dabartį, tiek apie praeitį, susijusį su juo pačiu, jo nuotaikomis ir išoriniu elgesiu. Tačiau tai, ką paprastai vadiname sąžine, reiškia šiek tiek daugiau. Tai ne tik mūsų dabarties žinojimas ar prisiminimas mūsų ankstesnio gyvenimo. Prisiminti, liudyti apie praeities ar dabarties dalykus yra tik viena ir mažiausia sąžinės pareiga. Jos pagrindinė veikla yra atleisti ar apkaltinti, pritarti arba nepritarti, išteisinti ar pasmerkti.
5. Kai kurie pastarieji rašytojai iš tiesų suteikė sąžinei
naują pavadinimą ir nusprendė vadinti moraliniu
jausmu. Tačiau senasis žodis atrodo geresnis už naują, šiuo atveju, nes jis
yra labiau paplitęs ir žinomas tarp žmonių, todėl jį lengviau suprasti. Ir
krikščionims tai neabejotinai geriau, kitu atveju, būtent todėl, kad tai yra biblinis
žodis, nes tai žodis, kurį Dievo išmintis pasirinko panaudoti įkvėptuose
raštuose.
Ir pagal prasmę, kuria jis paprastai vartojamas,
ypač Šv. Pauliaus laiškuose, mes dėl sąžinės galime suprasti gebėjimą arba
galią, Dievo įdiegtą kiekvienoje sieloje, kuri ateina į pasaulį, suvokti, kas
teisinga ar neteisinga jo paties širdyje ar gyvenime, jo nuotaikoje, mintyse,
žodžiuose ir veiksmuose.
6. Bet kokia yra taisyklė, pagal kurią žmonės turi
spręsti, kas yra teisinga ir neteisinga? Kur turi būti nukreipta jų sąžinė? Pagonių
taisyklė, kaip kitur moko apaštalas, yra „įstatymo reikalavimai įrašyti jų
širdyse“ Dievo pirštu, „liudija jų sąžinė“, ar jie laikosi šios taisyklės, ar
ne, „mintys, kurios tai kaltina, tai teisina viena
kitą“, išteisina, gina juos. (Rom 2,14-15) Tačiau krikščioniškoji teisingo ir
neteisingo taisyklė yra Dievo žodis, Senojo ir Naujojo Testamento raštai; visa
tai, ką rašė pranašai ir šventi žmonės, kai juos vedė Šventoji Dvasia; visas
tas Raštas, kuris buvo duotas, Dievo įkvėptas ir kuris iš tikrųjų yra naudingas
doktrinai arba visos Dievo valios mokymui; priekaištui dėl to, kas tam
prieštarauja; pataisymui ar klaidos nurodymui, ir mokymui arba auklėjimui
teisumui. (2 Tim 3,16) Tai žibintas krikščionio kojoms ir šviesa visuose jo
keliuose. Vien tai jis priima kaip teisingo ar neteisingo, iš tikrųjų, gero ar
blogo taisyklę. Jis geru laiko tai, kas čia įsakyta, tiesiogiai ar dėl aiškios
pasekmės, jis blogu pripažįsta tai, kas
čia uždrausta arba sąlygomis, arba neginčijama išvada. Kad ir ko Šventasis
Raštas nei tiesiogiai, nei dėl aiškių pasekmių nedraudžia ir neįsako, jis mano
esant neutralaus pobūdžio; būnant savaime nei gėriu, nei blogiu; tai yra tikra
ir vienintelė išorinė taisyklė, pagal kurią žmogaus sąžinė turi būti nukreipta
į viską.
7. Ir jei ji bus nukreipta, tada žmogus turi geros
sąžinės atsakymą Dievui. Gera sąžinė, kaip kitur ją vadina apaštalas, yra
„gryna sąžinė“. Tai, ką jis vienu metu
taip išreiškia: „Iki šios dienos
aš elgiausi Dievo akivaizdoje visiškai gryna sąžine“ (Apd 23,1), kitu metu
nurodo į dar vieną: „Todėl aš
stengiuosi visuomet turėti gryną sąžinę prieš Dievą ir prieš žmones“ (Apd 24,16).
Tam, pirma, būtina teisingai suprasti Dievo žodį ar „Dievo valią – kas gera,
tinkama ir tobula“, mūsų atžvilgiu, kaip jame apreikšta. Nes neįmanoma laikytis
taisyklės, jei nežinome, ką ji reiškia. Antra, reikalingos tikrosios žinios
(kurias tik nedaugelis turi!) apie mus pačius; mūsų širdžių ir gyvenimo arba
vidinio nusiteikimo ir išorinio gyvenimo pažinimas: jei mes jų nepažįstame,
negalime palyginti su mūsų taisykle. Trečia, reikalingas mūsų širdies ir
gyvenimo, arba mūsų nusistatymo ir elgesio, arba mūsų minčių ir žodžių, ir darbų
atitikimas tai taisyklei, rašytiniam Dievo žodžiui. Nes be šito, jei iš viso
turime sąžinę, tai gali būti tik pikta sąžinė. Ketvirta, reikalingas vidinis
šio atitikimo mūsų taisyklei suvokimas. Ir šis įprastas suvokimas, ši vidinė
sąmonė, iš tikrųjų yra gera sąžinė;
arba kaip kitaip apaštalas sako „gryna sąžinė prieš Dievą ir prieš žmones“.
8. Bet kas nori turėti gryną sąžinę, tegul deda
teisingą pamatą. Svarbu prisiminti, kad „kito pamato“ nei šio, „niekas negali
dėti, kaip tik tą, kuris jau padėtas, tai yra Jėzus Kristus“. Tegul žmogus taip
pat atmena, kad niekas ant Jo nestato kitaip, kaip tik gyvu tikėjimu; kad
niekas nėra Kristaus dalininkas, kol negali aiškiai paliudyti, kad „dabar,
gyvendamas kūne, gyvena tikėjimu į Dievo Sūnų“; jame, kuris dabar yra apreikštas mano širdyje; kuris „pamilo
mane ir paaukojo save už mane“. Tik tikėjimas yra tas įrodymas, tas
įsitikinimas, tas nematomų dalykų parodymas, kai atsiveria mūsų supratimo akys ir
dieviškoji šviesa išsilieja ant mūsų, mes „suprantame Įstatymo nuostabius
vaisius“; kiekvieno jame esančio įsakymo tobulumą ir grynumą; jo aukštį, gylį,
ilgį ir plotį. Tikėjimu matant „Dievo šlovę, spindinčią Kristaus veide“, mes
tarsi per stiklą suvokiame visa, kas yra mumyse, taip, giliausius mūsų sielos
judesius. Ir vien dėl to palaiminta Dievo meilė gali būti „išlieta mūsų
širdyse“, kuri įgalina mus taip mylėti vienas kitą, kaip mus mylėjo Kristus. Taip
išsipildė tas maloningas pažadas visam Dievo Izraeliui: „Aš duosiu savo įstatymus
jų protams ir juos įrašysiu jų širdyse“ (Hbr 8, 10). Šitaip jų sielose sukuria
visą sandorą su jo šventu ir tobulu įstatymu, ir „paima nelaisvėn kiekvieną
mintį, kad paklustų Kristui“.
Džonas Veslis, 12 pamokslas
Iš anglų kalbos vertė Kristina Matulaitienė