3.
Todėl turite rimtą pagrindą tikėti, kad Jis ne tik gali, bet ir nori tai
padaryti – apvalyti jus nuo viso jūsų kūno ir dvasios purvo, „išgelbėti iš visų
jūsų nešvarumų“. To dabar trokštate. Tai tikėjimas, kurio jums dabar ypač
reikia, būtent, kad Didysis Gydytojas, mano sielos Mylėtojas, nori padaryti
mane švarų. Bet ar jis nori tai padaryti rytoj, ar šiandien? Tegul jis pats
atsako: „Jei šiandien išgirsite“ mano „balsą, neužkietinkite savo širdžių.“ Jei
atidedate tai rytdienai, užkietinate savo širdis; jūs atsisakote išgirsti jo
balsą. Todėl tikėkite, kad šiandien jis nori jus išgelbėti.
Jis nori tave išgelbėti dabar. „Štai dabar palankus metas“. Dabar
jis sako „Būk švarus!” Tik tikėk ir tu tuoj pat pamatysi, kad „Tikinčiam
viskas galima!”
4.
Ir toliau tikėk tuo, kuris tave mylėjo ir atidavė save už tave, kuris užnešė
visas tavo nuodėmes savo kūne ant medžio; Jis išgelbės tave nuo visokio
pasmerkimo savo krauju. Taigi mes einame pirmyn išteisintoje būsenoje. O kai
einame „iš tikėjimo į tikėjimą, kai turime tikėjimą, kad būtume apvalyti nuo
slypinčios nuodėmės, kad būtume išgelbėti nuo visokių mūsų nešvarumų, mes taip
pat esame išgelbėti nuo visos kaltės, nuo bausmės dykumos,
kurią jautėme anksčiau. Kad tada galėtume pasakyti ne tik,
Kiekvieną
akimirką, Viešpatie, noriu Tavo mirties nuopelnų; bet lygiai taip pat su
visišku tikėjimo tikrumu,
Kiekvieną
akimirką, Viešpatie, turiu tavo mirties nuopelną!
Nes
per tikėjimą Jo gyvenimu, mirtimi ir užtarimu už mus, atnaujinamą nuo akimirkos
iki akimirkos, mes visi esame švarūs, ir ne tik, kad dabar nėra pasmerkimo, bet
nėra tokios bausmės dykumos, kokia buvo anksčiau, Viešpats apvalo mūsų širdis
ir gyvenimus.
5.
Tuo pačiu tikėjimu mes kiekvieną akimirką jaučiame ant mūsų besiliejančią
Kristaus jėgą, dėl kurios esame tokie, kokie esame. Tai leidžia mums tęsti
dvasinį gyvenimą ir be Jo, nepaisant viso mūsų dabartinio šventumo, kitą
akimirką būtume pražuvę. Bet tol, kol išlaikote tikėjimą Juo, „semsitės vandens
iš išganingųjų versmių.“ Atsiremdami į savo mylimąjį, mumyse esantį Kristų,
šlovės viltį, kuris gyvena mūsų širdyse tikėjimu, kuris taip pat visada užtaria
mus Dievo dešinėje, mes gauname iš jo pagalbą mąstyti, kalbėti ir veikti, kas
priimtina jo akimis. Taip jis „yra pirma“ tiems, kurie tiki, visuose „darbuose,
ir skatina juos su jo nuolatine pagalba“, kad visi jų ketinimai, gyvenimo būdas
ir veiksmai „prasidėtų, tęstųsi ir baigtųsi jame“. Taip jis „išvalo jų širdžių
mintis, įkvėptas Šventosios Dvasios, kad jie galėtų tobulai jį mylėti ir vertai
aukštinti jo šventą vardą“.
6.
Taip yra, kad Dievo vaikams atgaila ir tikėjimas tiksliai atsako vienas kitam.
Atgailaudami jaučiame, kad nuodėmė lieka mūsų širdyse ir supriešina mūsų
žodžius bei veiksmus. Tikėjimu mes gauname Dievo galią Kristuje, apvalančią
mūsų širdis ir apvalančią mūsų rankas. Atgailaudami vis dar suprantame, kad
nusipelnėme bausmės už visas savo mintis, ir žodžius, ir veiksmus. Per tikėjimą
mes suvokiame, kad mūsų Užtarėjas pas Tėvą nuolat maldauja už mus, ir taip
nuolat atitraukdamas nuo mūsų bet kokį pasmerkimą ir bausmę. Atgailaudami esame
tvirtai įsitikinę, kad patys sau negalime pagelbėti. Tikėjimu sulaukiame ne tik
gailestingumo, bet ir „malonę gauti pagalbą“ kiekvienu „deramu
laiku“. Atgaila atmeta kitos pagalbos galimybę; tikėjimas priima visą pagalbą,
kurios mums reikia iš to, kuris turi visą valdžią danguje ir žemėje. Atgaila
sako, be Jo aš „negaliu nieko nuveikti“. Tikėjimas sako, „Aš visa galiu tame,
kuris mane stiprina.“ Per Jį galiu ne tik įveikti, bet ir išvaryti visus savo
sielos priešus. Per Jį aš galiu "mylėti Viešpatį, mano Dievą, visa mano
širdimi, protu, siela ir jėgomis“; ir „tarnauti per visą gyvenimą šventumu ir
teisumu jo akyse.“
III.
1. Iš to, kas pasakyta, galime nesunkiai suprasti šios nuomonės žalingumą, –
kad esame visiškai pašventinti, kai esame išteisinti; kad mūsų širdys tada
apsivalo nuo visų nuodėmių. Tiesa, tada mes esame išvaduoti, kaip buvo
pastebėta anksčiau, iš išorinės nuodėmės viešpatavimo; ir tuo pat metu vidinės
nuodėmės galia taip sulaužyta, kad mums nebereikia ja sekti ar būti jos
vedamiems. Bet jokiu būdu netiesa, kad vidinė nuodėmė tada visiškai
sunaikinama; kad puikybės, savivalės, pykčio, meilės pasauliui šaknys išimamos
iš širdies; arba kad kūniškas protas ir širdis, linkę nusidėti, yra visiškai
išnaikinti. Ir galvoti priešingai, nėra, kaip kai kurie gali manyti, nekalta
nekenksminga klaida. Ne: tai daro didžiulę žalą, tai visiškai užkerta kelią bet
kokiems tolesniems pokyčiams, nes akivaizdu, kad „ne sveikiesiems reikia
gydytojo, o ligoniams.“ Jei todėl manome, kad esame jau visiškai vientisi, nėra
reikalo tolesniam gydymui. Remiantis šia prielaida, absurdiška tikėtis
tolimesnio išvadavimo iš nuodėmės, nesvarbu, laipsniško ar momentinio.
2.
Priešingai, gilus įsitikinimas, kad mes dar nesame vientisi; kad mūsų širdys
nėra visiškai išvalytos; kad mumyse dar yra „kūno rūpesčiai“, kurie yra savo
prigimtyje vis dar „priešiški Dievui“; kad visas nuodėmės kūnas lieka mūsų
širdyje, iš tikrųjų nusilpęs, bet nesunaikintas; be jokių abejonių rodo
absoliučią tolesnių pokyčių būtinybę. Mes sutinkame, kad išteisinimo
momentu gimstame iš naujo. Tą akimirką mes patiriame vidinį pasikeitimą
iš „tamsybių į savo nuostabią šviesą“; iš žvėries ir velnio paveikslo į Dievo
paveikslą; iš žemiško, jausmingo, velniško proto, į protą, kuris yra Kristuje
Jėzuje. Bet ar mes visiškai pasikeitę? Ar mes visiškai persikeitėme
į atvaizdą to, kuris sukūrė mus? Toli gražu: mes vis dar išlaikome nuodėmės
gelmę; ir būtent šis suvokimas verčia mus dejuoti, siekti visiško išsivadavimo
ir kreiptis į tą, kuris gali išgelbėti. Vadinasi, tiems tikintiesiems, kurie
nėra įsitikinę giliu jų širdžių sugedimu arba tik nežymiu, ir, tarytum,
sąlygiškai įsitikinę, mažai rūpi visas pašventinimas. Jie gali
laikytis nuomonės, kad taip turi būti arba mirus, arba kažkuriuo momentu prieš
mirtį. Bet jie neturi jokio didelio nerimo dėl pašventinimo trūkumo ir jokio
didelio alkio ar troškulio. Jie nejaus to, kol geriau nepažins savęs, kol
neatgailaus aukščiau aprašyta prasme, kol Dievas atskleis įgimtos pabaisos
veidą ir parodys jiems tikrąją jų sielos būseną. Tik tada, pajutę naštą, jie
dejuoja, kad išsivaduotų nuo jos. Tada ir ne anksčiau, jie šauks savo sielos
agonijoje:
Nutrauk
įgimtos nuodėmės jungą,
Ir
visiškai išlaisvink mano dvasią!
Negaliu
ilsėtis, kol nėra tyrumo viduje,
Kol
aš visiškai laisvas Tavyje.
3.
Antra, iš to galime pasimokyti, kad gilus įsitikinimas savo trūkumu (kurį
galime pavadinti kaltės jausmu), po to, kai esame priimti, yra absoliučiai
būtinas, kad pamatytume tikrąją atperkamojo kraujo vertę; kad, po to, kai esame
išteisinti, jaustume, kad mums to reikia, kaip niekada kada anksčiau. Be šio
įsitikinimo sandoros kraują laikysime įprastu dalyku, kurio mums
dabar nelabai reikia, nes visos mūsų praeities nuodėmės yra ištrintos. Bet jei
ir mūsų širdys, ir gyvenimas yra nešvarūs, yra tam tikra kaltė, kurią jaučiame
kiekvieną akimirką ir kuri dėl to kiekvieną akimirką mums sukeltų naują
pasmerkimą, bet
Jis
visada gyvena aukštybėse,
Kad
mus užtartų, –
Jo
visa atperkančios meilės,
Jo
brangaus kraujo prašyti.
Būtent
ši atgaila ir su ja glaudžiai susijęs tikėjimas yra išreiškiami šiuose
stipriuose žodžiuose, –
Aš nusidedu
kiekvienu įkvėpimu,
Nesilaikau
nei tavo žodžio, nei vykdau tavo valią,
Ant
Žemės, taip kaip angelai danguj:
Bet
šaltinis atviras vis dar stovi ten,
Nuplauna
man kojas, širdį ir rankas,
Kol būsiu tobulas
meilėje.
4.
Trečia, galime pastebėti, kad gilus įsitikinimas dėl savo visiško bejėgiškumo,
mūsų visiško nesugebėjimo išlaikyti nieko, ką gavome, daug daugiau, kad
išsilaisvintume nuo pasaulio neteisybės, likusios mūsų širdyse ir gyvenimuose,
moko mus tikrai gyventi pagal Kristų tikėjimu, matyti Jį ne tik kaip mūsų
kunigą, bet ir kaip mūsų karalių. Tokiu būdu mes esame atvesti „garbinti Jį“,
iš tikrųjų, „duoti jam visą jo malonės šlovę“; „padaryti jį visu Kristumi, visu
Gelbėtoju; ir tikrai uždėti karūną jam ant galvos“. Šie puikūs žodžiai, kaip
jie dažnai buvo vartojami, turi mažai reikšmės arba neturi jokios reikšmės, bet
jie išsipildo stipria ir gilia prasme, kai mes taip tarsi išeiname iš savęs,
kad būtume priklausomi nuo jo; kai nugrimztame į nieką, kad jis būtų viskas.
Tada jo visagalė malonė panaikina „bet kokią puikybę, kuri sukyla prieš Dievo
pažinimą“, kiekvienas neklusnumas, mintis, žodis ir darbas atvedami į
„paklusnumą Kristui“.
Džonas Veslis 1767 m.
balandžio 24 d.
Iš anglų kalbos vertė
Kristina Matulaitienė