Evangelijoje pagal Matą (Mt 5:1-12) yra išvardinti Dievo palaiminimų
įgyvendinimo užmojai. Viešpaties palaiminimai, kuriuos Jėzus pasakė yra
vadinami Kalno pamokslo pradžia. Labai įdomu, kad Jėzus, pradėdamas mokyti ir
dalintis Dievo išmintimi, pradėjo nuo palaiminimų, kurių paprastai tikimės
pabaigoje.
Norėdami paaiškinti ir suprasti Viešpaties palaiminimus iš Kalno pamokslo,
turime juos matyti viso Dievo Žodžio, taip pat ir mūsų visų gyvenimo kontekste,
kad Evangelijos palaiminimai iš tiesų būtų trokštami ir suprantami tikrąją jų
prasme.
1. Palaiminimų svarba
a. Senojo Testamento laikais, palaiminimai turėjo tiek daug prasmės, kad
tikėjimo žmogus negalėjo įsivaizduoti gyvenimo be žodžio “palaiminti“.
Palaiminimo žodžiai buvo sakomi žmogaus, kuris maldingas, tikintis ir turintis
viltį Dieve. Todėl anuomet, namiškiai laimindavo vieni kitus, išleisdami į
keliones. Bet pastoracinis ar kunigiškasis palaiminimas yra Dievo namuose. Tą
suprato ano meto hebrajai, ir žinojo, jog tam, kad gautų kunigiškąjį
palaiminimą, turi eiti į šventyklą.
b. Šis Dievo dėsnis išliko. Tai reiškia, kad Dievo kunigiškasis
palaiminimas sakomas Dievo namuose, kuomet Dievo tauta laiminama, prieš
žengiant į pasaulį.
c. Palaiminimas yra tai, kuo Dievas dalinasi su tikėjimo žmonėmis. Tai nėra
atsitiktinis dovanojimas, bet Dievo numatyta dovana už tikėjimą ir viltį
Viešpatyje. Reikia žinoti, kad palaiminimai yra įgyjami už gyvenimą Dieve. Nėra
lengva išprašyti paskutinės minutės palaiminimo, nes tai nesuderinama su
gyvenimo Dieve sąlyga, nors Dievas yra labai gailestingas ir pilnas malonės.
2. Kalno pamokslo palaiminimai
a. Geroji Naujiena čia yra tai, kad Dievo malonė yra Dievo dovana iš meilės
žmogui. „Meilė – ne tai, kad mes pamilome Dievą, bet kad jis mus pamilo ir
atsiuntė savo Sūnų kaip permaldavimą už mūsų nuodėmes.“ (1 Jn 4:10). Čia ir
pasireiškia išankstinė Dievo malonė, kuri parodo Dievo palaiminimų intenciją.
Šioji intencija atsiskleidžia Evangelijoje pagal Matą, kurioje devyni
Viešpaties palaiminimai parodomi tam tikrose aplinkybėse.
b. Šie Viešpaties palaiminimai mums leidžia suprasti, kad palaiminimai yra
ne materialinėje, bet dvasinėje plotmėje.
c. Kiekvienas iš šių devynių palaiminimų turi savo kontekstą, kuriame
esantis žmogus tikrai gali tikėtis Dievo palaimos, bet pirmiausiai turi turėti
tikėjimą.
Pirmasis palaiminimas:
Tie, kas turi vargdienio dvasią – jie paveldės dangaus karalystę. Čia kalbama
apie tuos, kurie daro viską, kad galėtų augti dvasioje, net ir materialinių
trūkumų situacijoje jie pasirengę mokytis iš Dievo Žodžio.
Antrasis palaiminimas:
Liūdintys – čia susikerta Jėzaus ir pasaulio skirtingumai. Kai pasaulis
sako „juokitės“, tai Jėzus sako „sielokitės“. Tai yra momentas, kai žmogus
supranta, jog viskas yra laikina ir netikra. Tai momentas, kai žmogus supranta,
kad Dievas yra amžinas ir tikras, o pasaulio tuštybės išsisklaidė, iš kur ir
kyla liūdesys. Liūdintys bus paguosti, nes juos paguos Jėzus Kristus.
Trečiasis palaiminimas:
Romieji – tai yra labai teigiama krikščionio savybė. Romus žmogus yra
nuolankus žmogus, o būti nuolankiu skubotoje minioje yra nelengva, nes
nuolankus krikščionis nusileidžia kitiems. Tačiau, nors ir nuolankus
krikščionis, bet turi išlaikyti tikėjimą Dievu ir neužleisti blogio į
Dieviškojo gėrio buveinę.
Ketvirtasis palaiminimas:
Alkstantys ir trokštantys – abu žodžiai asocijuojasi su valgiu. Bet tas,
kas yra tikroje dvasinėje dykumoje, gali suprasti, kas yra dvasinės duonos
alkis ir Jėzaus, kaip gyvojo vandens, troškulys. Praktikuojantis tikėjimą
supras, kad trumpas laikas nuo maldingumo yra sunkus laikas, o ką jau kalbėti
apie dvasinę sausrą.
Penktasis palaiminimas:
Gailestingieji – gailestingumas šiandien nėra populiarus pasaulyje. O Jėzus
mums primena, kad gailestingumas turi būti ten, kur yra kančia. Kristus žino,
ką reiškia kančia, juk Jis buvo išjuoktas, nukankintas ir prikaltas prie
kryžiaus už mūsų kaltes. Gailestingieji susilauks gailestingumo.
Šeštasis palaiminimas:
Tyraširdžiai – kai Dievo Žodis kalba apie tyraširdžius, turima omenyje
žmogaus valią, protą, nekonfliktiškumą ir pykčio nelaikymą. Naujasis
Testamentas pripildytas šių žodžių tiek, kad kartais įgauna palyginimo reikšmę:
baltas kaip linas ar tyras kaip krištolas, jie regės Dievą.
Septintasis palaiminimas:
Taikdariai – Jėzaus mokymuose labai dažnai skaitome apie ramybę, o tai
reikalauja daug dvasinių pastangų, atsidavimo. Ramybė yra tuomet, kai
susitaikoma su Dievu, o jei tai žmonių nesutarimas, susitaikyti Dievo vardu,
nes Dievas atriša konflikto pančius. Ramybės ir taikos statymas taip pat yra
prevencinė užduotis konfliktams pasaulyje spręsti.
Aštuntasis palaiminimas:
Persekiojami dėl teisumo – tai apie teisumą tikėjime. Žmogus, juk, įžengs į
dangų tikėjimu, kas ir bus užskaityta, kaip teisumas Dievo akyse, nes neapleido
tikėjimo, maldos ir Evangelijos. Tokių yra dangaus karalystė.
Devintasis palaiminimas:
Palaiminti ir tie, kurie dėl Jėzaus vardo yra niekinami, o kai kuriose
pasaulio šalyse krikščionys persekiojami. Kai tikėjimo žmogus kenčia netiesą,
apgaulę bei šmeižtą, pats Viešpats
stoja į kenčiančiųjų pusę, kad žmogus neliktų vienas savo kentėjimuose.
d. Pačioje pabaigoje Jėzus pasako: „būkite linksmi ir džiūgaukite“. Visa
tai nėra lengva užduotis, bet tai dalis krikščioniško charakterio, kurio
tikėjimo žmogus trokšta. Šių dalykų niekas negali įsigyti, o tik išsiugdyti
krikščioniškoje dvasioje.
e. Šie palaiminimai yra tik viena dalis to, ką Dievas siūlo iš malonės,
todėl priimkime Jo palaiminimus, kad Bažnyčia galėtų laiminti pasaulį. Amen.
Kun. Remigijus Matulaitis